Сьогодні ми поговоримо з Леонідом Ващенком, старшим помічником капітана компанії Anglo-Eastern Group, про те, як будувати здорові стосунки на борту судна та чому це критично важливо для безпеки всього екіпажу.
– Леоніде, розкажіть, який вплив мають здорові стосунки у команді на ефективність роботи екіпажу?
“Мотивація екіпажу має підтримуватись взаємодопомогою навіть у найскладніших умовах. Важливо розуміти, що на період від чотирьох місяців до півроку чи більше, ваш екіпаж – це єдині люди, на яких ви можете покластися. Це небезпечна робота, і треба бути готовим до того, що можуть виникнути обставини, коли ви будете разом боротися за виживання. Ця думка має не лякати, а сприяти розумінню, що ваше життя залежить від людей поруч.
Судном може керувати тільки згуртована команда. Не один капітан, не два професіонали, а саме злагоджений колектив. Коли вони сплять, а ви на вахті, від вас залежить їхнє життя, здоров’я і повернення додому. І навпаки — від них залежите ви.”
– Як вдається підтримувати такий рівень довіри в команді?
“Звісно, вам завжди будуть ближчі ваші родичі, сім’я та друзі, але щоб повернутися до них, ви маєте повністю довіряти тим двадцяти людям, які поруч. Вони можуть бути іншої національності, релігії чи політичних поглядів. Треба прийняти, що ви різні, але єдина команда.
Я завжди кажу своїм хлопцям під час швартових операцій: ‘Я дивлюся за вами, керую і стежу, щоб все було безпечно, але я також прошу вас дивитися за мною.’ Вони знають, що я теж у зоні ризику і не можу контролювати все сам. Ці взаємні стосунки об’єднують нас.”
– Як правильно будувати стосунки, будучи керівником?
“Якщо ви керівник чи старший офіцер, дуже важливо не показувати, що ви вищі за інших за статусом. Ви – такий самий найманий працівник, просто ваша відповідальність більша. Важливо залишатись простим, відповідати на жарти, створювати дружню атмосферу, яка не порушує субординації, але будує довіру.
Наприклад, перед швартовкою ми часто жартуємо. Я кажу: ‘Бережіть себе, бо мені доведеться заповнювати багато паперів, якщо щось трапиться.’ Вони сміються, розуміючи, що за жартами прихована реальна турбота про них.”
– Які поради Ви дали б морякам, які тільки починають працювати в команді?
“Це актуальне питання, особливо зараз, коли через зміни в освіті у молодих моряків часто відсутні навички командної роботи. Коли я навчався в Одеській національній морській академії, у нас була напіввійськова система організації: ми носили форму, були зведені в роти, мали командирів, несли чергування. Це формувало сильні зв’язки.
Якщо ви не сходитеся з кимось у характері, обмежте спілкування до робочих відносин. Інше важливе правило – це субординація. Молодь часто з нею не стикається, але це основа роботи на судні. Накази необхідно виконувати, адже від цього залежить безпека екіпажу, судна та навколишнього середовища.
Також дуже важливо не соромитися задавати запитання. Якщо ви щось не зрозуміли, краще уточнити одразу. Як офіцер, я завжди поясню кілька разів, бо моя мета – виконання роботи без травм. Навіть якщо ви замкнута людина, знайдіть у собі сили запитати, адже це запорука вашого розвитку і безпеки.”
Спілкування з Леонідом Ващенком демонструє, наскільки важливими є здорові стосунки на борту судна. Взаємоповага, довіра та командний дух – це не просто красиві слова, а необхідні складові безпечного мореплавства та успішної морської кар’єри.